Интернет мрежа за взаимопомощ, информиране и консултиране


он-лайн Форум „Попитай специалиста”

Подобряване на зрението

Модератор: bisolnev

Подобряване на зрението

Мнениеот bisolnev » Чет Юни 06, 2013 3:07 pm

ПОДОБРЯВАНЕ НА ЗРЕНИЕТО
Свали статията в pdf
Основни техники

Основните техники целят да поставят основа на успешната работа върху подобряване на зрението. Целта е да се осъзнае значението на релаксирания начин на гледане и виждане.
1. Излагане на слънце
Прави се 5-10 мин. със затворени очи и бавно въртене на главата наляво и надясно. Вместо слънцето може да се ползва инфрачервена лампа.
Светлината отпуска очите и мозъка, топлината отпуска мускулите на очите.
Светлината трябва да е приятна. Застанете на достатъчна дистанция от лампата.
Излагането на слънце може да се прави няколко пъти на ден.
Ако пряката светлина пречи, използвайте пръстите си като ветрило.
2. Полагане на дланите
Когато се направи веднага след излагане на слънце, трябва да усетите как светлината бавно изчезва и се трансформира в тъмнина. Полагането на дланите дава още една възможност на ума да достигне състояние на терапевтична почивка.
Визуализирайте приятна сцена или слушайте приятна музика.
3. Мигане
Практикувайте мигане 1-2 мин., за да предотвратите втренчването. Релаксиращо мигане ще получите когато затворите очи за няколко секунди и си спомните релаксираното състояние при полагане на дланите. След малко самото мигане ще се превърне в релаксиращо състояние. Умът маже да достигне максимална концентрация, когато очите се държат дълго време отворени. Когато след упражнения получавате проблясъци на ясно зрение, без да искате започвате да блещите очите си, с което нарушавате релаксираното състояние. Мигането е основен метод за случаи като този. Мигането запазва релаксираното състояние през деня.
Мигайте 1-2 мин. сутрин, за да превърнете мигането в навик. Когато забележите, че се втренчвате, мигайте 1 мин., за да го превъзмогнете.
4. Превключване
Правете големи обръщания с въртене на главата от едната до другата страна, като погледът ви се плъзга по предметите около вас. Представете си, че на носа ви е завързана четка за рисуване и с нея рисувате линия по предметите, които минават покрай погледа ви. Трябва да усетите противоположното движение на стационарните предмети. Ако ви е трудно, използвайте показалеца си и го следете с поглед. Внимавайте да не се втренчвате в това, към което гледате, просто пропускайте покрай погледа си всичко около вас. Техниката се прави с отворени и затворени очи.

Двигателни техники
С достатъчно практика чувството за движение ще се възвърне, защото движението е интегрална част от природното зрение.

10 мин. основни техники от 1 до 4

Двигателни техники при късогледство:
Късогледите хора трябва да развият чувство за противоположното движение на предметите на посоката, в която самите те се движат.
- Въртене с показалеца – две техники.
- Поклащания – да се съхрани чувството за движение при затваряне на очите и при неподвижно състояние на тялото.
- Големи обръщания на динамична музика; завършване с поклащания. Да се придобие чувство за движение на света покрай теб, а не чувство, че ти се движиш в света.
- Правене на контури на предметите.

Двигателни техники при далекогледство:
Далекогледите хора трябва да развият интерес към детайлите наблизо.
- Четене с плъзгане на очите по бялата лента между редовете.
- Въртене с показалеца – две техники.
- Големи обръщания със затворени очи и запазване на чувството за движение.
- Големи обръщания на спокойна музика; завършване с поклащания. Да се придобие чувство за движение на света покрай теб, а не чувство, че ти се движиш в света.

Техники за придобиване на централна фиксация
Цел – да се научим да фокусираме само една точка в един момент.
Вземаме някакъв контур или картина, може и редуващи се черни и бели точки, прогресивно намаляващи:
Изображение
Бавно, местейки показалеца си от точка до точка, проследяваме движението му по точките.
Какво трябва да осъзнаем? Когато посочим конкретна точка , да я усетим по-ярка, по-изпъкнала или
въобще – по-различна по някакъв начин.

Тренировка на Централна фиксация при четене:
Страница – осъзнаване за 1 ред, който е по-ярък от другите
Ред – осъзнаване за една дума, която е по-ярка от другите
Дума – Осъзнаване на една буква, която е по-ярка от другите
Буква – осъзнаване на една част от буквата, по-ярка от друга част.

Не се задържайте върху точката, която виждате добре, продължавайте веднага нататък.
Трансферирайте тази техника и върху компютъра – превключвайте очите си върху нещо на екрана,
осъзнавайки, че виждате една част по-добре от всички останали.
Обяснение – централната фиксация помага да виждаме с фовеата, която е мястото на ясно
зрение върху ретината на окото. Очилата с дупки (pinhole glasses) подпомагат централната фиксация.

Техники за интеграция на очите
Техниките за интеграция на очите дават възможност да подобрим сливането на двата образа от
лявото и дясното око и придобиването на добро бинокулярно зрение.
Първа стъпка – работа върху разликата във фокусирането при двете очи. Работи се със всяко
око поотделно. Използваме връв с топчета, тестова карта, или изработена от нас тест карта с текст –
джобен формат. Техники: плъзгане на погледа; тромбон; визуализация.
Втора стъпка – сливане на образите. Техники за усещане на коридора между двете очи.
Фокусиране на близък и далечен предмет; плъзгане на очите по връв с топчета; обръщания с носна
карта; сливане на образи на картинки; амблиоскоп; разглеждане на 3Д картинки.
Изображение
Забележка: всички техники се изпълняват в релаксирано състояние.

Трета стъпка – упражнения за интеграция на ляво и дясно полукълбо.
Дясна ръка-ляво коляно; лява ръка – дясно коляно.
Гладене с едната ръка по корема, с другата – тупане по гърдите
Пипане с лява ръка меката част на дясното ухо, а с дясната ръка – носа; след това – дясна ръка-ляво ухо, лява ръка – нос.
Рисуване с двете ръце една и съща фигура

Правила за гледане на телевизия
1. Сяда се на разстояние, на което образът е съвсем леко неясен.
2. Гледа се екрана направо, не отгоре, отдолу или отстрани (същото важи и за компютъра).
3. Мига се често и не се задържа дишането.
4. Не се гледа в една точка, очите непрекъснато да се движат по екрана.
5. Когато има реклама притваряме очи, правим „палминг” или просто почиваме.
6. Следим да не се занимаваме с друга умствена работа докато гледаме телевизия – умът има възможност да извършва само една зрителна дейност в един момент – няма значение дали е реална или нереална.

Поведение при работа с компютър
1. Забелязвайте всички неща, намиращи се в полето на периферното зрение.
2. Сменяйте често фокуса.
3. Периодически правете контури на нещата върху екрана.
4. Избягвайте да се втренчвате в една точка, по-скоро сканирайте с поглед.
5. Вземете си въртящ се стол и на всеки 40-50 мин. работа се завъртайте с отворени и затворени очи.
6. Практикувайте централна фиксация.
7. По-добре е компютърът да не се намира до стена. Ако няма друга възможност, закачете си огледало, в което отвреме навреме да гледате пространството зад вас.

Работа върху зрителната памет
Всички видове техники за проектиране на представа за предмет или текст на бяла повърхност на различни разстояния.
Практикуване на централна фиксация върху представа за предмет или текст.
Развитие на асоциирани картини – към зрителната представа за даден предмет прибавяме усещания за допир, мирис, звук и т.н.
Например – ако си представяме буква, прибавяме движение, завъртане и т.н.

При четене
Практикувайте симулиращо четене. Оставете очите да се плъзгат по белите полета между думите. Не задържайте погледа си върху текста. Пробвайте с текст в колони, като спускате очите си покрай колоните (слалом). Опитайте с различни видове шрифт с различни големини.
По-късно, след като овладеете техниката, опитайте се да си представите флуоресциращо бяло, което обгръща буквата, текста, колоната, реда. Така ще получите изпъкнал образ на черните букви.
Периодически в стаята или навън практикувайте гледане в пространството между два предмета. Ще почувствате колко е наситено това пространство, а предметите ще изпъкнат.

Техники за здрав ум и тяло
Основни техники
Двигателни техники
Здраве:
- тяло – обръщаме внимание на физическата страна на зрението: диета, сън, упражнения, прочистване на организма, дишане
- пречистване – индивидуално
- управление на стреса – физическия стрес – чрез диета и упражнения; менталния стрес – чрез релаксация
- подобряване на собствения имидж
- физически упражнения за очите
- масаж
- контрастни бани на очите
- релаксация, медитация и визуализация
- различни техники на дишане с визуализация на цветове, преминаващи през зрителната система. При визуализация на цветове трябва да знаем, че: червеният цвят енергизира; жълтият (оранжевият) – затопля; синият, сребристият – пречистват; зеленият – успокоява и отморява.

Съвет: Нека не се нахвърляме на всички техники наведнъж. Добре е да практикуваме една техника, докато я усвоим добре и след това да преминем към друга. Това, разбира се, не важи за основните техники. Те се правят всеки ден.
Зрението се променя непрекъснато. То зависи от много външни и вътрешни фактори. Процесът на подобряване на зрението е бавен, но трябва да сме сигурни в едно: зрението подлежи на обучение! Работете върху него!
Ако ползвате очила, сложете си по-нисък диоптър от предписания. Избягвайте да носите очилата целодневно.

Запишете си нещата, които ви пречат да виждате добре. Избягвайте ги!

Използвана литература:
D-r William Bates; Perfect Sight Without Glasses
Peter Mansfield; The Bates Method
D-r Steven Beresford; Improve Your Vision Without Glasses
Martin Sussman; The Program for Better Vision
Луиз Хей: Твоето тяло казва: Обичай се!

Автор: Александрина Костова
bisolnev
 
Мнения: 112
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm

Назад към Подпомагане на слабото зрение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 0 госта