Интернет мрежа за взаимопомощ, информиране и консултиране


он-лайн Форум „Попитай специалиста”

Подпомагане развитието на зрението при децата

Модератор: bisolnev

Подпомагане развитието на зрението при децата

Мнениеот bisolnev » Чет Юни 06, 2013 2:05 pm

Развитие на зрението при децата

Свали статията в pdf - Свали
Какво е детето?
Дали децата са миниатюрни възрастни, очакващи да пораснат достатъчно, за да работят в офис? Дали те са продължение на кръвната линия и егото на родителите си? Дали детството е специално? Трябва ли да стоим и наблюдаваме отстрани детското развитие или трябва целенасочено да го направляваме?

Саморегулиращото се дете
Има моменти, когато всичко изглежда ОК за родителите, но цялото същество на детето казва „не”. Такъв е примерът с майка, която буди детето си, за да го нахрани през нощта. В много случаи несъгласието на детето с някакъв акт води до емоционална реакция, придружена с нарушения в зрението.
За да разберете саморегулиращото се дете вие трябва да спрете това, което правите и което мислите. Наблюдавайте детето! Питайте го как се чувства, какво прави и мисли! Разпитайте го как и какво вижда! Предложете му алтернативи и бъдете готови за всякакъв отговор.
Бебетата са истински експерти. Те усещат много повече от това, което показват. Родени са интелигентни, с много усещания. шест месечното бебе може прекрасно да разчете промяната в изражението на майка си, както и да проследява триъгълник. Но моля, не бързайте да му купувате компютър. Не бързайте да показвате неговата интелигентност, тя ще дойде като цялостен пакет.
Обикновено късогледството се случва около 7 годишна възраст, когато започва прекомерното натоварване на лявото полукълбо. Понастоящем, с нашето желание да покажем интелигентността на децата си, ние ги караме да наизустяват дълги фрази, да смятат, да четат още от люлката, вместо да играят с кофичка в пясъка. Поради ранното натоварване на лявото полукълбо сега много често късогледството възниква при 4 годишни деца. Поставянето на такива задачи е нежелателно преди да се случи моторното развитие на детето и интегрирането на двете мозъчни полукълба.

Етапи на развитие
Има някои общо приети концепции за това какво трябва да може детето на определена възраст; в случая на разглеждане на зрението – с какви зрителни задачи се справя на всеки етап от развитието си. Ако забележите забавяне с няколко месеца или чувствате със сърцето си, че нещо се случва, заведете детето си на лекар, но не бързайте да го обявявате за бавноразвиващо се.
Нормално е за бебетата да гледат ту с едното, ту с другото око. Използването на двете очи заедно е голям скок и се случва между 16 и 21 седмица. Започва интеграцията на двете мозъчни полукълба.
Дете, родено с кривогледство не показва разлика в зрителната острота на двете очи до 20 седмична възраст. Ако през това време не се стимулира мозъка да получава сигнали от кривогледото око, зрителната му острота започва да пада и се стига до мързеливо око. Поради тази причина някои очни хирурзи настояват да се извърши операция до 6 месечна възраст.
Алтернативни методи са свързани с посещение при кинезитерапевт или хиропрактик. Чрез много внимателно наместване на черепните кости може да се коригира родова травма, породила кривогледството. Родителите могат да помогнат чрез специални упражнения и чрез осигуряване на любяща, емоционално комфортна среда.

Възраст 0-8 месеца
Новородените имат зрителна перцепция и отвръщат на стимулирането. Социалният контакт и зрителната стимулация се осъществяват чрез:
•Носене и ритмично люлеене
•Създаване на интересна зрителна среда
•Използване на люлеещ се стол
•Издаване на звуци заедно
•Запознанство с бутането и тласкането на предмети.
През първия и втория месец периферното зрение на бебетата е 30* от двете страни. Когато се поставят играчки пред очите на детето, това трябва да се има предвид. Играчките също не трябва да са много близо до очите, тъй като бебетата се раждат далекогледи.
След 7-мата седмица периферното зрение се разширява и бебетата имат обхват до 45*.
Когато бебето се кърми или храни с биберон, трябва да се редуват лявата и дясната страна, за да има зрителна стимулация за двете очи поравно.
Носенето и ритмичното люлеене успокоява бебето и премахва напрежението от всички мускули и нерви, включително и от зрителните.
Най-доброто средство за успокояване, както и по време на хранене, е използването на люлеещ се стол.
Интересна зрителна среда се създава като се обърне бебето с гръбче към нас и с лице към света. В това положение извършваме бавни обръщания наляво и надясно.
Усещане за дълбочина се появява след третия месец. Когато видите, че детето започва да мига срещу приближаващ се обект, значи процесът е започнал и може да му покажете близко-далечно движение. Прави се с цветен предмет, който се придвижва напред-назад във всички посоки. Това упражнение е изключително ефикасно при кривогледство, като се спазва правилото предметът да се движи противоположно на посоката на кривогледството.

Възраст 8-12 месеца:
Когато започне да лази, изследователската страст на бебето става неутолима. То започва да посочва с показалец тук и там. Какви зрителни игри да се играят през този период:
• Посочване, пипане и назоваване на предмети
• Скриване и показване (с хора и предмети)
• Посочване на противоположния крак с противоположната ръка
• Всякакви игри с шарена топка
• Игри с пръстчета
• Обръщания в огледало – при кривогледство
• Бутане на висяща топка
• Пляскане с ръце и мигане.
Възраст 1-3 години:
През този период започва и към 5-8 годишна възраст се формират доминантното око, доминантната ръка, доминантния крак и доминантното ухо. Всякакво насилие за използване на дясната ръка вместо лявата е свързано със силно емоционално разстройство у детето и може да доведе до проблеми със зрението. Този период е изключително емоционален (период на малкия тиранин) и често се съпровожда с появяване на кривогледство.
Зрителни игри през периода 1-3 години:
• Изграждане на кули и бутане
• Завиване на предмети в хартия
• Игра с вода – преливане от чаша в чаша
• Повтаряне на мимики, пози
• Криеница – с предмети и хора
• Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка

Възраст 3-4 години:
Извършва се реорганизация на мозъка. Засилва се обединяването на лявото и дясно полукълбо. Понякога може да чуете: „Не мога да виждам”.
Зрителни игри: повече игри навън с топка; рисуване и оцветяване на големи картинки; сортиране на позитивни и негативни емоции: назоваване на това, което го дразни и това, което обича.
Запознаване на детето с „полагане на длани” за успокояване и релаксиране на очните мускули.

Възраст 5-10 години:
Период на появяване на:
Амблиопия (мързеливо око) – най-вече вследствие на необръщане внимание на кривогледството, появило се в по-ранна възраст;
Късогледство – вследствие на по-голямото натоварване на лявото полукълбо в училище;
Астигматизъм – умствено и емоционално напрежение
Зрителни задачи:
• Правене на контури на предметите с въображаема четчица
• Проследяване на светлинен лъч в тъмна стая
• Проследяване на движещи се предмети
• Ходене по ниска греда (лента) напред и назад
• Работа със зрителна таблица
• Игра с откриване на скрити картинки
• Гледане наблизо и далеч
• Развиване на толерантност към слънчевата светлина
• Запознаване с принципите на автотренинга

Възрастова динамика на зрителните функции
ВъзрастЗрителни функции
5 месец на вътрешноутробен животСветоусещане
1-2 месец от ражданетоРефлекс на проследяване
2 месецРефлекс на фиксация и задържане на погледа
2-3 месецРефлекс на опасност
3-4 месецПоявяване на конвергенция
5-6 месецСливане на ляво и дясно зрително поле
6-8 месецРазпознаване на геометрични фигури
2-3 години и повечеКомплексно зрение
Цветоусещане:
2-3 месец-появяване
6-7 месец-отчетливо
1-1,5 години-пълноценно
Зрително поле
НовороденоТунелно – до 30*
6-8 месецДо ½ от пълното
2-3 години и повечеПълно - около 180*

Специфични програми за някои най-често срещани проблеми при детското зрение
1. Миопия (късогледство)
Късогледите деца виждат размазано надалече и ясно – наблизо. Физически това се изразява в удължаване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат преди центъра на ясното зрение – макула лутеа. 1 мм удължаване на очната ябълка води до 3 диоптъра късогледство. Късогледството се коригира със сферична вдлъбната леща.
Как се случва късогледството?
В продължение на много години късогледството е започвало около 7 годишна възраст и е свързано със смяната на безгрижния детски живот с училищните задачи. По-често момичетата страдат от късогледство, поради това, че са по-старателни и прилежни. Всъщност нещата са свързани с много по-интензивното натоварване на лявото полукълбо, отколкото на дясното. Момчетата по-често се отдават на игри навън отколкото момичетата и по този начин компенсират натоварването на лявото полукълбо.
В последните години все повече родители учат децата си да четат и пишат още от бебешка възраст. Много от тези деца придобиват миопия още на 4 годишна възраст. Когато лявото полукълбо се натоварва толкова рано, абсолютно необходимо е да се балансира със зрителни игри, свързани с представа, въображение, които активизират дясното полукълбо.
Когато на детето вече са предписани очила, все още може да се направи много:
• Трябва да се настоява да се предпишат по-ниски от необходимите диоптри. Точните диоптри могат да предизвикат главоболие, окото се чувства като в корсет. Не се поддавайте на твърдението: „Ще свикне!” Ако късогледството е по-ниско от -2 диоптъра, очилата се слагат само при необходимост, а най-добре е да се разговаря с учителката и детето да се сложи на първия или втория чин на средната редица, за да не гледа под ъгъл.
• Трябва да се има предвид, че детето вижда добре наблизо, поради което очилата не са му необходими когато чете или пише.
• Никакви анти-рефлексни или потъмнени стъкла. Не коригирайте астигматизъм под 0,5 диоптъра. Да се използват пластмасови вместо метални рамки. Металната рамка, поставена на носа пресича и поврежда главния меридиан, който започва от опашката, преминава през гръбначния стълб, врата, главата, челото и свършва върху горната устна.
• Използвайте тренировъчни очила с дупчици ако детето се съгласи да тренира с тях.
Работа върху емоциите:
Късогледството много често е свързано с перфекционизъм, със страх от провал и със желание всичко да бъде под контрол. Затова е добре да се работи с противоположни емоции като:
- Никой не ме обича – всички ме обичат
- Трябва да правя всичко перфектно – харесвам това, което правя, даже и да не е перфектно
- Мразя да правя грешки – няма значение, че правя грешки.
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка;
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите);
Полагане на дланите и релаксация;
Слънце;
Работа с представа – искрящото бяло – за зрителна таблица, поставена надалече;
Практика с очила с дупчици при гледане надалеч.
2. Хиперопия (далекогледство)
Далекогледите деца виждат размазано наблизо и ясно – надалеч. Физически това се изразява в скъсяване на очната ябълка, вследствие на което светлинните лъчи по оптичната ос се пресичат зад центъра на ясното зрение – макула лутеа. Далекогледството се коригира със сферична изпъкнала леща.
При раждането почти всички деца са далекогледи. Постепенно очната ябълка нараства и се стабилизира към нормална осова дължина. Поради това някои офталмолози съветват родителите да изчакат с поставянето на очила, защото далекогледството обикновено се израства, докато други препоръчват очила за четене, за да не се възпаляват очите.
При леките случаи е по-добре да не се свиква с очила, а да се правят упражнения за отпускане и релаксация на очните мускули.
Далекогледите деца обикновено са динамични, не могат да стоят на едно място, не търпят ограничения; изглеждат така, като че ще решават световни проблеми; винаги им е тясно; имат нужда от много пространство.

Работа върху емоциите:
Далекогледото дете страда от липса на любов към себе си и отказва да се доближи до другите или те да го доближат.
Основните противоположни двойки състояния, върху които трябва да се работи са:
- Махай се – Ела близо до мен
- Не ме гледай – Погледни ме
- Искам да изчезна – Искам да съм тук
- Аз не съм тук – Аз съм тук.
Зрителни задачи:
Маршируване с докосване на противоположния крак с противоположната ръка.
Правене контури на предметите – магическо моливче (за сакадните движения на очите).
Полагане на дланите и релаксация.
Слънце.
Работа с представа – искрящото бяло за зрителна таблица, поставена наблизо или тренировъчен текст.
Много движения – обръщания с проследяване на обекти; танци.
Скрити картинки; свързване на точки; задачи, свързани с трениране на търпението.
Практика с очила с дупчици при четене.

Автор: Александрина Костова
bisolnev
 
Мнения: 112
Регистриран на: Пет Мар 15, 2013 2:04 pm

Назад към Подпомагане на слабото зрение

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта